HET THUISGEVOEL
ONTSTAAT NIET VANZELF

Gastvrijheid maakt het thuisgevoel. Wat is dat precies gastvrijheid en hoe krijg je dat échte thuisgevoel dan voor elkaar met elkaar? Gastvrijheid is feitelijk een verbindingsmechanisme dat ervoor zorgt dat een onbekende zich thuis voelt in een onbekende omgeving. Het zorgt ervoor dat je van een onbekende een vriend kunt maken. Een huisvriend. Dat vraagt en vergt zeven stappen. Deze zeven stappen maken van een ‘koud’ contact een ‘warme’ relatie. Er is geen snelweg naar een warme relatie. Er bestaat geen snelkoker. Zeven stappen gaan door drie ‘warmtezones’ en geven iemand een oprecht thuisgevoel.

Hieronder vind je de zeven stappen naar hartverwarmende gastvrijheid in een overzicht.

Naar stap 1

BEREIKRIJK

De eerste stap naar hartverwarmende hospitality is bereikrijk. Bereikrijk betekent dat je bereikbaar bent voor anderen en dat je initiatief neemt. Ben jij de eerste die de slingers ophangt? Degene die beschikbaar is als er iets georganiseerd moet worden? Iemand die graag mensen ontvangt en graag kookt voor een ander? Emotioneel gezien betekent bereikrijk dat je er bent voor de ander en graag voor een ander zorgt. De centrale vraag is: ‘Word jij blij van andere mensen blij maken? Hoe bereikrijk ben je?

Naar stap 2

INITIATIEF
uitnodiging
proactief

AAN
iemand denken
ongevraagd vaak

BINNENVOELBAAR

Binnenvoelbaar is het vermogen een hartverwarmend gevoel te delen en mensen daarmee te raken. Binnenvoelbare mensen zijn verwelkomende mensen met veel attentie. Ze wachten hun gasten niet bij de voordeur op, maar lopen hun gasten tegemoet. De deur staat alvast open, want waarom moeten gasten aanbellen? De blije emotie van hun gasten maakt van hen hartverwarmende gastgevers.

Naar stap 3

INTENTIE
welkom
oprecht

RAAK
iemand persoonlijk
onverwachts opeens

LUISTERGEVIG

Luistergevig betekent oprechte interesse in de ander. Het vermogen om aandacht te schenken aan alles wat er wordt gezegd en gedaan. Luistergevige mensen overladen hun gasten niet in de eerste plaats met hun eigen verhalen en anekdotes. Ze begrijpen de kracht van de vraag: ‘Hoe gaat het?’, maar ze laten het daar niet bij. Ze willen écht weten hoe het gaat met hun gasten.

Naar stap 4

INTERESSE
vraag
empathie

VRAAG
hoe gaat het
en nog een keer

OPLOSSELIJK

Oplosselijk is het vermogen om van service, excellente service te maken. Om van een probleem een extra service te maken. Oplosselijke mensen zijn resultaatgerichte mensen met oplossingen. Ze luisteren naar hun gasten om met pasklare antwoorden en oplossingen te komen. Ze denken niet in problemen, maar in kansen. Gasten voelen zich gelijk op hun gemak, want mensen die denken in oplossingen en kansen stralen van geluk.

Naar stap 5

INTERVENTIE
oplossing
doen

GEEF
onverdeeld
jouw oplossing

VERRASVAST

Verrasvast is het onverwachte doen, met de juiste timing. Het is het vermogen om verwachtingen voortdurend te overtreffen. Verrasvaste mensen luisteren naar hun gasten, maar gaan meteen nadenken of ze de verwachting kunnen overtreffen. Ze schenken niet de wijn in die je vraagt, maar komen met een betere wijn. Ze genieten van verrassen. Alles wat je niet ziet aankomen, maakt indruk. Dat is de gouden regel van verrassing.

Naar stap 6

INSPIRATIE
verleiding
hartelijk

GEEF TOE
onverwacht zacht
beroerend goed

VERWENZAAM

Met passie de ander je dienstbaarheid tonen, dat is verwenzaam. Het vermogen om harten te verwarmen. Verwenzame mensen zijn dienstbare mensen met passie. Het zijn levensgenieters die het leven vieren op ieder moment dat het kan. Hun gasten voelen dat ook. Het aanstekelijke brengt ze oprecht in vervoering. Afscheid nemen is moeilijk.

Naar stap 7

INTIEM
passie
liefde

OMARM
samen in het moment
nu is altijd

TERUGLUSTIG

Teruglustig is niets minder dan ultieme tevredenheid en het vermogen om een vanzelfsprekend vervolg in de toekomst te bereiken. Dit resulteert in duurzame relaties. Het verlangen naar meer, naar nog een keer, zorgt ervoor dat mensen teruglustig worden en dat relaties blijven bestaan.

INTUÏTIE
verlangen

samen

WHAT YOU GIVE
what you get

who you become

EN? VOEL JE JE THUIS BIJ MIJ?

Ik kom graag met je in contact. Via onderstaand formulier kun je een eerste stap zetten!